Haluatko tiedon uusimmista hyvinvointikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Pedagogisen turvan käsikirja
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
HINTA 43,90 €
JÄSENELLE 37,30 €
Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2025
  • ISBN 978-952-370-578-4
  • Nidottu, 410 sivua
  • Tilausnumero 100094181

Kira HurmeTarmo Kyllönen

Pedagogisen turvan käsikirja

Näin vahvistat turvallisuuden tunnetta ja oppimista

Pedagogista turvallisuutta rakennetaan oppimiseen tai opetustilanteisiin liittyvillä ammattilaisten tekemillä ratkaisuilla.

Turvallisuudentunne mahdollistaa oppimisen, myönteisen kehittymisen, osallisuuden ja luovuuden. Turvallisuuden tunteeseen panostaminen saa aikaan positiivisen kehän: kun oppijat ja ammattilaiset kokevat turvallisuutta, koko ryhmän ilmapiiri paranee ja käytöshäiriöt vähenevät.

Kirjassa pääpaino on turvallisen ilmapiirin rakentamisessa. Keskeisiä tässä ovat huolella harkitut pedagogiset valinnat, ryhmän ohjaamisen taidot ja arvostava ammatillinen vuorovaikutus. Kirjassa käsitellään myös erilaisiin uhkatilanteisiin varautumista ja niissä toimimista. Teos havainnollistaa aiheita runsain esimerkein ja tarjoaa käytännönläheisiä ideoita koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille niin varhaiskasvatukseen kuin eri kouluasteille.

Tämä kirja on kaivattua konkretiaa. Lähestymme ilmiöitä käytännöllisestä näkökulmasta, jota pyrimme nostamaan esimerkeissä esille. Avaamme ja sanoitamme kokemusta, joka meille on kertynyt pitkän työuran aikana runsaasti tukea tarvitsevien oppijoiden sekä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen ammattilaisten kanssa työskentelystä.

Hyviä pohdintakysymyksiä kirjasta:

◼ Piirrä kaaviokuva oman ryhmäsi istumajärjestyksestä ja pohdi sitä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Millaisen vuorovaikutuksen se mahdollistaa?
◼ Mieti säännöllisesti haastava tilanne oman ryhmäsi päiväohjelmassa. Pystytkö vaikuttamaan tilanteeseen vuorovaikutuksen määrää rajaamalla tai vuorovaikutusta säätelemällä?

Hyvä kysymys kirjasta:

Miten voimme odottaa esimerkiksi oppilaan suoriutuvan koulutyöstään kykyjensä mukaisesti, jos hänen työtään häiritsee jatkuva turvattomuuden tunne esimerkiksi kiusatuksi joutumisen vuoksi?

Vinkki kirjasta:

Sääntöjen kontrollointia ajatellen on huomioitava uskottavuus. Mikäli käytössä on sääntöjä, joita ei kontrolloida, ne menettävät merkityksensä. Samalla myös muut säännöt kyseenalaistetaan helpommin ja niitä koetellaan toistuvasti. Lisäksi jos säännön rikkomisen seuraukset koituvat epätasa-arvoisesti oppijoiden kesken tai niitä ei tule lainkaan, tämä vie uskottavuutta koko säännöstön merkitykseltä. Siksi kannattaa laatia vain sellaisia sääntöjä, joita meillä on paitsi kyky myös aikomus kontrolloida.

Otteita kirjasta:

Pienryhmään edellisenä syksynä siirtynyt neljännen luokan oppilas arvioi opettajiensa kanssa kulunutta vuotta. Hän osasi hienosti kuvailla, miten vuosi oli sujunut. Haastava käytös oli vähentynyt huomattavasti, ja koulutehtävät sujuivat hyvin. Lopuksi opettajat vielä kysyivät, onko sinulla jotain muuta kouluun liittyvää, mitä haluaisit sanoa. Tähän oppilas vastasi: ”Minun pitää kyllä sanoa, että tämä on ehkä turvallisin paikka, missä olen ikinä ollut.”

*****

Oppija oli ollut huonolla tuulella koko päivän. Käytös oli ollut haastavaa, ja negatiivinen kommentointi kohdistui useaan otteeseen kasvattajaan. Kasvattaja sanallisti tilanteen oppijalle: ”Huomaan, että sinua ärsyttää ja haluat saada minut myös ärsyyntymään, mutta minulla on oikein hyvä päivä menossa ja aion sen myös hyvänä pitää. Olisiko jotain, mitä voisimme tehdä, jotta sinullekin saataisiin vähän parempi mieli?” Oppija vastasi, että anna minun olla rauhassa. Kasvattaja toimi näin, ja oppija lopetti asiattoman kommentoinnin ja kykeni pikkuhiljaa muuttamaan tunnettaan positiivisemmaksi.

Kirjan aiheita ovat mm.:
◼ Rakenteet pedagogisen turvallisuuden tukena
◼ Turvallinen oppimistilanne
◼ Ammattilainen ryhmän johtajana
◼ Myönteisen vuorovaikutuksen rakentaminen
◼ Oppijan traumatietoinen kohtaaminen
◼ Uhkatilanteiden ennakointi ja ennaltaehkäisy
◼ Hengityst­ietoisuuden merkitys
◼ Sanaton viestintä ja tunnetaidot uhkaavassa tilanteessa
◼ Fyysisen rajoittamisen lähtökohdat
◼ Oppilaan poistaminen
+ paljon muuta!

KM Kira Hurme on sairaalakoulun apulaisrehtori, erityisluokanopettaja, kouluttaja, tohtorikoulutettava, draamakasvattaja ja tietokirjailija. KM Tarmo Kyllönen on konsultoiva erityisopettaja, kouluttaja ja tietokirjailija. He ovat luoneet prima-edu®-konseptin, jonka tavoitteena on kehittää pedagogista turvallisuutta.

Tule mukaan Kiran ja Tarmon vetämään Miten rakentaa pedagogisesti turvallisempaa kasvu- ja oppimisympäristöä -ilmaiswebinaariin tiistaina 28.1.2025 klo 18-19! Ilmoittaudu tästä.

  • 1. painos, 2025
  • ISBN 978-952-370-578-4
  • Nidottu, 410 sivua
  • Tilausnumero 100094181

Auta muita tekemään ostopäätös ja arvioi tuote!

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.