Noin joka viidennellä lapsella esiintyy eriasteisia puheen ja kielen kehityksen haasteita, joiden vaikutukset voivat olla kauaskantoisia.
Kielenkehityksen vaikeudet voivat rajoittaa merkittävästi lapsen toimintakykyä arjessa ja heijastua pitkälle nuoruus- ja aikuisikään muun muassa oppimisvaikeuksina, sosiaalisina ja tunne-elämän ongelmina sekä vaikeutena jatkokouluttautua tai työllistyä. Puheen ja kielen kehityksen vaikeuksien kauaskan- toisten seurausten vuoksi onkin äärimmäisen tärkeää, että vaikeudet tunnistetaan mahdollisimman varhain. Näin myös tarvittavat tukitoimet ja kuntoutus päästään aloittamaan ajoissa.
Teos jakautuu kolmeen osaan.
Ensimmäisessä osassa kuvataan puheen ja kielen kehityksen vaikeuksien taustatekijöitä, esiintyvyyttä ja oirekuvaa sekä suomalaisia diagnosointikäytänteitä.
Toisessa osassa perehdytään vaikeuksien eri ilmenemismuotoihin.
Kolmannessa osassa perehdytään aluksi Suomen terveydenhuoltojärjestelmään erityisesti lasten kehitysseurannan ja tuen tarpeen arvioinnin sekä kuntoutuksen näkökulmasta. Sen jälkeen käsitellään pääasiassa puheen ja kielen kehityksen vaikeuksien puheterapeuttista kuntoutusta mutta myös muita kuntoutuksen muotoja.
Teos tarjoaa mahdollisimman ajantasaisen ja monipuolisen katsauksen lasten kielellisiin vaikeuksiin ja niiden kuntouttamiseen.
Tärkeänä osana teosta ovat käytännönläheiset esimerkit ja vinkit kuntoutuksen erilaisista lähestymistavoista ja menetelmistä.
Toivomme, että teos toimii sekä ammattilaisille että lasten vanhemmille helposti lähestyttävänä tietolähteenä, silloin kun tiedon tarve lasten puheen ja kielen kehityksen vaikeuksista ja niiden tukemisesta on ajankohtaista.
Kirjan toimittajat
Sari Kunnari on puheterapeutti ja logopedian professori, joka on tehnyt pitkään kieltenvälistä vertailututkimusta puheen ja kielen kehityksestä. Tyypillisen kehityksen lisäksi hänen erityistä osaamisalaansa ovat kehitykselliseen kielihäiriöön ja kuulovikoihin liittyvät kielelliset vaikeudet.
Marja Laasonen on neuropsykologian erikoispsykologi ja logopedian professori, jolla on pitkä kliininen ura kehityksellisen kielihäiriön parissa. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt kieleen perustuviin haasteisiin, kuten lukemisvaikeuteen ja kehitykselliseen kielihäiriöön.
Kaikki teoksen luvut on vertaisarvioitu.