Ryhdyin kokeilemaan opetusryhmilläni erilaisia vuorovaikutusharjoituksia. Vähitellen huomasin, kuinka oppilaiden väliset suhteet alkoivat rakentumaan ja yhteistyöstä tuli vahvempaa.
Ryhmäyttämisen hyötyjä
• lisää turvallisuuden tunnetta
• lisää yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden tunteita
• parantaa keskittymistä ja työrauhaa
• helpottaa yhteistyötä
• parantaa kouluviihtyvyyttä
• parantaa oppimista
• lisää avoimuutta
• luo myönteistä ja vapautunutta ilmapiiriä
• lisää erilaisuuden hyväksyntää
• sitoo kouluyhteisöön
• vähentää poissaoloja
• ehkäisee yksin jäämistä
• kehittää vuorovaikutus- ja tunnetaitoja
• helpottaa ristiriitatilanteiden ratkaisemista
• ehkäisee kiusaamista ja syrjimistä
• helpottaa vaikeista asioista kertomista opettajalle
• parantaa itsetuntemustaitoja
• vahvistaa ilmaisukykyä
• tukee itsetuntoa
• vahvistaa vireystilaa
• tuo iloa ja yhteisöllisyyttä koulunkäyntiin
Meillä kaikilla on luontainen tarve kuulua ryhmään ja tulla hyväksytyksi omana itsenämme. Koulumaailmassa näitä tarpeita haastavat monet ilmiöt, kuten yksinäisyys, syrjiminen ja kiusaaminen. Ongelmia voidaan ennaltaehkäistä tukemalla ryhmän vuorovaikutusta. Samalla luodaan pohja hyvälle työrauhalle ja oppimismotivaatiolle, mikä helpottaa myös opettajan työtä.
Ryhmäyttäminen on ohjattua toimintaa, jonka tavoite on vahvistaa ryhmän jäsenten keskinäistä luottamusta ja turvallisuudentunnetta sekä lisätä ryhmän myönteistä ilmapiiriä. Kun ryhmä toimii hyvin, ongelmatilanteet saadaan nopeammin ratkaistua ja kouluun on mukava tulla.
Ryhmä toimivaksi -kirja tarjoaa tietoa ryhmäilmiöstä sekä konkreettisia työkaluja ryhmän toimivuuden ja myönteisen ilmapiirin lisäämiseen. Harjoitusten toteuttaminen ei vaadi suuria valmisteluja, ja monia niistä voi myös soveltaa tukemaan oppitunnin aihetta. Kirja sopii sekä peruskouluun että toiselle asteelle.
Kirja auttaa luomaan toimintakulttuuria, jossa pyritään ennaltaehkäisemään ongelmia vahvistamalla myönteistä vuorovaikutusta alusta alkaen.
Esimerkkiharjoitus:
Haluan kirjoittaa kirjan, jonka olisin itse toivonut saaneeni käsiini opettajanurani alussa. Haluan jakaa ryhmäyttämisen ilosanomaa sekä tietoa ja keinoja, joilla pystymme edistämään ryhmän toimivuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia kaikilla kouluasteilla.
Parhaimmillaan yhteiset harjoitukset herättävät iloa, innostusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, jota myös yhteishengeksi kutsutaan. Joskus ryhmäyttäminen voi myös jännittää, pelottaa ja ahdistaa niin opettajaa kuin osallistujia. Tarjoan kirjassani keinoja näiden pelkojen lievittämiseen sekä vertaistukea konkreettisten harjoitusten toteuttamiseen.
Laura Jääskeläinen on aineenopettaja sekä ryhmä- ja vuorovaikutusvalmentaja, jonka missio on lisätä tietoa ryhmän toimivuuden ja myönteisen vuorovaikutuksen vahvistamisesta. Hän on tehnyt pitkäjänteisesti töitä ryhmäyttämisen edistämiseksi kokeilemalla erilaisia menetelmiä omien yläkoulun opetusryhmiensä kanssa, kouluttamalla opettajia sekä jakamalla tietoa, havaintojaan ja käytännön vinkkejä muun muassa Youtube-kanavansa avulla.
"Mikä ihana kirja! Selkeä, kattava, täynnä ideoita heti käyttöön otettavaksi. Jokaisen opettajan tai ryhmänjohtajan voimateos. — — Tämän kirjan luettuasi osaat muodostaa hyvinkin erilaisista ryhmistäsi toimivammat ja parantaa kaikkien osapuolten viihtymistä lisäten samalla kaikkien työiloa."
Anna Ahonen, Bilingual Teacher