Useimmissa maissa lasten on vietettävä 10 000—15 000 tuntia elämästään koulujen tai luokkahuoneiden kaltaisissa oppimiseen tarkoitetuissa tiloissa.
Tämän merkittävän kehitysvaiheen aikana oppijat toimivat vuorovaikutuksessa perheenjäsentensä, opettajiensa ja vertaistensa kanssa ja heidän opetuksessaan käytetään monenlaisia oppimateriaaleja ja opetusmenetelmiä. Jotta nämä kokemukset jalostuisivat tehokkaaksi oppimiseksi, on erittäin tärkeää, että oppimista varten luodut fyysiset ja psyykkiset ympäristöt ovat turvallisia, haastavia ja opetukseen soveltuvia.
On ehdottomasti taattava, että kaikki lapset oppivat tarpeelliset taidot, että opetus parantaa heidän elämänlaatuaan, että he saavuttavat tasapainon itsenäisyyden ja keskinäisen riippuvuuden välillä ja että he saavat valmiudet elää täyttä ja tyydyttävää elämää täysipainoisina kansalaisina ja kulttuurinsa jäseninä.
Heillä on kehittyessään oikeus odottaa, että heidän oppimistaan ohjaavat opettajat soveltavat opetuksessa parhaita mahdollisia tieteelliseen näyttöön perustuvia menetelmiä.
Ota käyttöön 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa!
”Olen tietoinen siitä, että kiireisten opettajien on käytännössä mahdotonta pysyä ajan tasalla jatkuvasti kasvavasta tutkimuskirjallisuudesta ja sen soveltamisesta opetuksen tarpeisiin. Toivon, että tämä kirja auttaa tutustumaan viimeaikaiseen, tuloksellisia opetustapoja käsittelevään tutkimukseen, jota on tehty ja tehdään jatkuvasti eri puolilla maailmaa.”
- dosentti David Mitchell, Canterburyn yliopisto, Uusi-Seelanti
Jotta kaikki voisivat oppia, opettajat tarvitsevat tapoja opetuksensa tehostamiseen. Teoksessa esitellään joukko tieteelliseen tutkimukseen perustuvia sovelluksia käytännön opetustyöhön.
Kirjaan on lisätty professori Hannu Savolaisen saatesanat.
”David Mitchellin kirja on erinomainen opas opettajille, opiskelijoille ja tutkijoille. Se yhdistää suuren määrän ajantasaisia tutkimustuloksia ja osoittaa siten, mitkä ovat toimivia opetuskäytäntöjä. Teos kertoo, kuinka kaikki oppijat hyötyvät opetuksen ja oppimisen laadun parantamisesta.”
- professori Hannu Savolainen, Jyväskylän yliopisto
Kirja myös ohjaa tieteellisen näytön pariin selkeällä ja toimivalla tavalla. Irtonaisten lähdeviitteiden sijaan kirjasta löytyy selkeästi esiteltyjä tiivistyksiä erilaisista tutkimustuloksista eri opetusmenetelmien kohdalla. Kirja toimii mielestäni tästä syystä mainiona käsikirjana opettajille. Esimerkiksi vanhempainiltaa varten kirjasta on helppo napata käyttämiensä opetusmenetelmien perusteluksi myös tutkimusnäyttöä.
— Anna Vehkala, Open kirjablog
KIRJAN NÄYTTEET:
SIVU 323
SIVU 324
SIVU 325
VIIDEN VINKIN LISTA KIRJASTA