Haluatko tiedon uusimmista hyvinvointikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Sosiaalialan näkymätön työkalu on asenne

Kirjoittanut: Marianne Kiskola ja Silja Kavilo - 9.9.2025

Sosiaalialalla asenteilla on valtava vaikutus työn laatuun, asiakkaiden kokemuksiin ja työyhteisön hyvinvointiin. Rakentavat asenteet tukevat jaksamista ja luovat positiivista ilmapiiriä. Rikkovat asenteet puolestaan heikentävät luottamusta, motivaatiota ja yhteistyötä. Siksi oman asenteen tunnistaminen on tärkeä osa ammatillista kasvua.



Millainen on minun asenteeni?
Miten se näkyy arjen kohtaamisissa?
Rakennanko vai rikonko asenteellani itseni, asiakkaani ja yhteisöni hyvinvointia?

Rakentavat asenteet:
— Ratkaisukeskeinen ja optimistinen: Ratkaisukeskeisyys tarkoittaa halua löytää toimivia ratkaisuja vaikeissakin tilanteissa. Optimistinen näkökulma auttaa tukemaan asiakkaiden mahdollisuuksia ja vahvistaa muutostoivoa.
— Myötätuntoinen: Empatia ja kiireetön kuuntelu auttavat rakentamaan luottamusta ja vahvistavat asiakkaan kokemusta arvostetuksi tulemisesta.
— Avoin ja utelias: Avoin mieli ja uteliaisuus mahdollistavat uuden oppimisen, palveluiden kehittämisen ja tehokkaamman asiakkaan tukemisen.
— Reflektiivinen ja itseään tarkasteleva: Reflektointi auttaa tunnistamaan omia toimintamalleja ja reaktioita, jolloin ammatillinen kasvu ja vuorovaikutustaidot vahvistuvat.
— Huolehtiva ja hyvinvointia edistävä: Oman ja kollegoiden jaksamisen huomioiminen edistää hyvää työilmapiiriä ja ehkäisee uupumusta.
— Arvostava ja toisia kunnioittava: Kunnioitus asiakkaita ja työtovereita kohtaan rakentaa vahvoja, luottamuksellisia suhteita ja tukee työyhteisön arvokkuutta.

Rikkovat asenteet:
— Pessimistinen ja kyyninen: Pessimismi ja kyynisyys heikentävät uskoa asiakkaiden muutokseen ja vaikuttavat negatiivisesti koko työilmapiiriin.
— Kontrolloiva ja autoritäärinen: Liiallinen kontrollointi luo etäisyyttä ja vahingoittaa asiakkaan itsenäisyyttä ja luottamusta yhteistyöhön.
— Passiivinen ja alistuva: Passiivisuus ja haluttomuus tarttua epäkohtiin voivat johtaa siihen, että ongelmat jäävät ratkaisematta ja kehittyminen estyy.

Tässä ammatissa on oppinut sen, että et sinä saa neliskanttista palikkaa pyöreästä reiästä sisään. Tai saahan sen ängettyä, mutta kyllä siinä joku kulma rikkoutuu väkisin, että se tulokulma pitää aina pohtia.
— Mikko Ryynänen

Ote kirjasta Marianne Kiskola & Silja Kavilo
Kohtaava työote



Kohtaava työote asiakastyössä -webinaari
Torstaina 25.9.2025 klo 18-19 Zoomissa

Miten luoda sosiaalityössä aitoja, arvostavia kohtaamisia, jotka edistävät asiakkaiden hyvinvointia sekä työyhteisön kehitystä ja ammatillista kasvua?

Kohtaava työote ei ole menetelmä — se on asenne ja valinta. Tässä webinaarissa kuulet, miksi kohtaaminen on asiakastyön ratkaiseva ydin. Webinaarissa käydään läpi kohtaavan työotteen kolme askelta: asenne, toiminta ja reflektio. Lisäksi pureudutaan kohtaamisessa ilmeneviin esteisiin ja mahdollisuuksiin. Lopuksi tutustutaan uuden Kohtaava työote -kirjan sisältöön ja sen hyötyihin sosiaalialan ammattilaiselle.



Webinaarin vetävät kohtaamisen valmentajina toimivat FM Marianne Kiskola ja KM Silja Kavilo. He ovat kirjoittaneet yhdessä Kohtaava työote -kirjan, joka tuo näkökulmia siihen, miten työyhteisöjä ja sosiaalityön alaa voidaan kehittää kohti arvostavampaa kielellistä toimintakulttuuria. Kirja tarjoaa myös keinoja johtamisen ja tiimityön vahvistamiseen sekä ammatillisen jaksamisen tukemiseen.

Artikkelin avainsanat:

asenne, sosiaalityö, vuorovaikutus

Arkisto:

2025

2024

2023

2022

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.